Tarieven en algemene voorwaarden

Tarieven en algemene voorwaarden
Het basistarief voor individuele speltherapie is € 90,- per sessie. Klik hieronder voor De Algemene Voorwaarden van de praktijk en een overzicht van alle tarieven en vergoedingen.



TARIEVEN EN VOORWAARDEN ELEMENT Speltherapie Januari 2023 Pdf
PDF – 234,1 KB 44 downloads

ELEMENT | PRAKTIJK VOOR SPELTHERAPIE | TARIEVEN EN ALGEMENE VOORWAARDEN
U heeft zichzelf of uw kind aangemeld bij de praktijk voor speltherapie en/of u wilt infomeren naar de mogelijkheden
en kosten voor behandeling. Hierbij wil ik u de nodige informatie geven over de tarieven en algemene voorwaarden.
Zijn er hierover nog vragen, neem dan gerust contact op: info@speltherapie.nl.


TARIEVEN 2023
KENNISMAKING: KOSTELOOS EN VRIJBLIJVEND
De kosten voor een korte kennismaking (tot 20 minuten) worden niet in rekening gebracht. U kunt altijd vrijblijvend informatie vragen.

 

TARIEF INDIVIDUELE SPELTHERAPIE: € 90,-
Een individueel consult met een contacttijd van 45-60 minuten kost € 90,-.
Dit tarief wordt berekend voor individuele therapiesessies, zoals speltherapie, individuele begeleiding, spelobservaties, leertherapie of
creatieve consulten. Het tarief is inclusief indirecte therapietijd en praktijkkosten (waaronder: materialen; tijd voor voorbereiding, opruimen,
verwerking, korte telefoongesprekken en mails i.v.m. planning, administratie; verzekeringen, registratiekosten, nascholing etc.). Voor een
verlengde sessie (contacttijd 60-90 minuten) wordt € 130,- in rekening gebracht.


TARIEF CONSULTEN: € 90,-
Ook voor ouderconsulten en voor overleg met leerkracht, huisarts, specialist of andere hulpverleners, alsmede voor telefonische en online
consulten, wordt het tarief van € 90,- per sessie van 45-60 minuten en € 130,- voor een contacttijd tot 90 minuten berekend.


TARIEF GEZINSSPELTHERAPIESESSIE: € 130,-
Gezinsobservaties, ouder-kind speltherapie, relatie-, familiesessies e.d. vragen meer tijd, ook voor voorbereiding en verwerking. Het tarief
voor een gezins-, relatie-, familie- of ouder-kindsessie met de contacttijd van 60-90 minuten bedraagt € 130,-. Voor een verlengde sessie (90-
120 minuten) wordt € 190,- in rekening gebracht.


TARIEF KORT TELEFONISCH CONSULT: € 25,-
De kosten voor een kort telefonisch consult (15 minuten) bedragen € 25,--.
Voor langere telefonische of online consulten geldt het reguliere behandeltarief.


TARIEF OVERIGE WERKZAAMHEDEN: PRIJS OP AANVRAAG
Overige werkzaamheden, zoals dossieranalyse of het schrijven van een rapportage zijn gebaseerd op een uurprijs van € 62,50.
Voor workshops, trainingen en presentaties kan een kostenbegroting worden aangevraagd.


TARIEF REISKOSTEN
Indien gesprekken of observaties op locatie plaatsvinden en er reistijd is, wordt deze in uren doorberekend, op basis van € 62,50 per uur en
bedraagt de kilometervergoeding € 0,25 per km. Binnen 5 km van de praktijk worden geen reiskosten gerekend.


VERHINDERING
Als een gemaakte afspraak voor u of uw kind niet door kan gaan, wordt u verzocht het zo snel mogelijk, maar tenminste 24 uur van tevoren,
door te geven. Bij verhindering verzetten we de afspraak indien mogelijk naar een ander tijdstip.
Bij niet of niet tijdig afmelden wordt 75% van het gereserveerde consult in rekening gebracht. (N.B. Wanneer de termijn van 24 uur kan niet
kan worden gehanteerd door overmacht, zoals tijdens de Corona-pandemie, is er coulance voor wat betreft de kosten. U wordt hiervan op
de hoogte gehouden). Let op: ‘no-show’ (niet verschijnen zonder afmelden) wordt niet vergoed door verzekeraars of gemeente en komt
voor rekening van de cliënt of zijn/haar wettelijk vertegenwoordiger.


KOSTENBEGROTING
Het aantal speltherapiesessies en oudergesprekken en de frequentie daarvan is afhankelijk van wat nodig is en wordt in goed overleg tussen
behandelaar en cliënt (e/o vertegenwoordiger) bepaald. Soms is een kort traject van enkele sessies mogelijk, soms moet geïnvesteerd
worden in een langduriger traject. Het basistarief is € 90,- per consult. Er zijn mogelijkheden om afspraken te maken voor een traject met
korting. U kunt bij uw behandelaar informeren naar de mogelijkheden.


AANVULLENDE INFORMATIE
Aan het einde van de maand ontvangt u een gespecificeerde rekening over de contacten en/of overige werkzaamheden in de
desbetreffende maand. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na ontvangst van de factuur. Bij overschrijding van de
betalingstermijn kunt u een herinnering verwachten met een verhoging van het factuurbedrag met 15% met een minimum van
€ 25,-. Wanneer ook de betalingstermijn van de herinnering is overschreden, wordt een incassobureau ingeschakeld.


TEGEMOETKOMING IN DE KOSTEN
De kosten van de behandeling of begeleiding zijn primair voor rekening van de cliënt/opdrachtgever. In bepaalde gevallen kan men een
beroep doen op een PGB en/of levert een (aanvullende zorg of andere) verzekering, de gemeente, een werkgever of een fonds een bijdrage
aan de kosten van de behandeling. Mogelijk zijn de kosten van behandeling ook fiscaal aftrekbaar. Wilt u in aanmerking komen voor een
tegemoetkoming in de kosten, dan dient u dit zelf aan te geven. Vaak is een verwijzing van een arts, psycholoog of jeugd- en gezinswerker
nodig. Financiële problemen mogen geen reden zijn om niet de noodzakelijke zorg te krijgen. De behandelaar kan met u meekijken en/of
(ver)wijzen naar de mogelijkheden.
De opdrachtgever (cliënt of zijn/haar wettelijk vertegenwoordiger) blijft zelf verantwoordelijk voor tijdige betaling.
Zowel de therapeut als ook de beroepsorganisaties zetten zich, onder meer door goede kwaliteit, opleiding en registratietrajecten, in om
vergoeding van de kosten van behandeling voor cliënten mogelijk te maken. Registratiegegevens vindt u onderaan dit formulier.


TARIEVEN GEINDICEERDE ZORG
Genoemde tarieven zijn niet van toepassing voor gecontracteerde jeugdzorg via de gemeente. Wanneer een beschikking is aangevraagd en
door de gemeente wordt toegekend, dan wordt u nader geïnformeerd over de procedure.


INDEXATIE TARIEVEN
Bovenstaande tarieven gelden vanaf 1 januari 2023. Tarieven kunnen bij toenemende praktijkkosten worden aangepast.
N.B. Voor cliënten met wie eerder afspraken zijn gemaakt, blijft het overeengekomen tarief geldig.


ALGEMENE VOORWAARDEN

BEROEPSPROFESSIONALITEIT
Element handelt volgens de richtlijnen, zoals deze zijn opgesteld voor de Vaktherapeutische Beroepen.
De speltherapeut is geregistreerd lid van c.q. aangesloten bij:
- Nederlandse Vereniging van Speltherapeuten (NVVS)
- Register Vaktherapie, register. 108614
- Federatie Vaktherapeutische Beroepen (FVB)
- Dutch Association for Infant Mental Health (DAIMH)
- Register Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg (RBCZ®), licentienr. 209074R


BEHANDELOVEREENKOMST EN PRIVACY
Als u bij Element praktijk voor speltherapie in behandeling bent, geeft u met het ondertekenen van een behandelovereenkomst toestemming om uw gegevensc.q. de gegevens van uw kind in een behandeldossier op te slaan. Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat ik - Lenette Raaijmakers - als uwbehandelende therapeut, een dossier aanleg. Dit is ook een wettelijke plicht opgelegd in de WGBO. Als uw behandelend therapeut heb ik als enige toegang tot de gegevens in uw dossier. Ik heb een wettelijke geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim). Dit is vastgelegd in de Privacyverklaring. De gegevens in het cliëntendossier blijven zoals in de wet op de behandelovereenkomst wordt vereist 20 jaar bewaard (voor minderjarigen gerekend vanaf de 18-jarige leeftijd).
Cliënten hebben het recht hun dossier in te zien en om correctie, aanvulling of vernietiging van hun dossier te vragen. Ook kunnen zij vragen hun gegevens over de dragen (recht op dataportabiliteit).
De Algemene Voorwaarden en de Privacyverklaring maken deel uit van de behandelovereenkomst.


AANSPRAKELIJKHEID
De therapeut heeft een bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
Cliënten c.q. ouders/verzorgers blijven te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de besluiten die zij nemen wat betreft henzelf of hun kind(eren).


KLACHTENREGELING
U mag van mij goede kwaliteit speltherapie en maatwerk in de behandeling verwachten. Ik werk volgens de richtlijnen van de beroepscode voor vaktherapeuten, de WGBO, AVG en het verdrag voor de rechten van het kind. Ik doe mijn best om uw privacy te waarborgen. Dit is in de privacyverklaring beschreven.
Ik richt me in de behandeling op het belang van de cliënt, u en/of uw kind. Mocht u onverhoopt toch niet helemaal tevreden zijn of twijfels hebben over de behandeling, dan hoor ik dat natuurlijk het liefst zo snel mogelijk van u zelf. Ik neem vragen of twijfels serieus, het bespreken hiervan kan de behandeling verbeteren.
Als het niet helpt om uw vragen en twijfels met mij te bespreken, dan kunt u een beroep doen op een onafhankelijke klachtenfunctionaris die u kan bijstaan. Als een klacht gaat over geïndiceerde behandelingen in het kader van de Jeugdwet of de WLZ dan kunt u een beroep doen op de klachtenregeling van de FVB. Op de
site van de FVB vindt u het regelement, de contactgegevens en de procedure. In andere situaties geldt de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg. Om te voldoen aan de Wkkgz ben ik aangesloten bij de klachtenfunctionaris en geschillencommissie van NIBIG. Een klacht indienen kan via de servicedesk van het
NIBIG, mailto:klachten@nibig.nl.
Januari 2023